Lätt fotkräm från Flowers

Flowers Blå fotkräm, 100 ml för 99 kr i den egna webshoppen.

”Mjukgörande och uppfriskande fotkräm för behandling av trötta och torra fötter.”

Pepparmintspastiller. Ja, så doftar den. En härligt uppfriskande doft som också bidrar till en lätt kylande effekt. Konsistensen är väldigt lätt, aningen tunn faktiskt för att vara en kräm med avsikt att mjukgöra. Och det gör den inte heller särskilt bra.

Utan en bra fotkräm blir mina fötter väldigt lätt torra med små fåror i hälarna och den här hjälper tyvärr inte nämnvärt. Trots att jag smörjt in fossingarna i stort sett varje kväll märker jag ingen större skillnad. Det känns skönt för stunden, men för att få någon som helst mjukgjord känsla måste jag använda en rejäl mängd. Helst flera lager. Jag gillar dock att den absorberas snabbt och att den inte kladdar ner lakanet.

Bäst: Doften faller mig i smaken trots att jag inte är ett superfan av mint.

Sämst: Alldeles för tunn för att mjukgöra ordentligt. Innehåller phenoxyethanol.

Betyg: 4 / 10

Motivering: Ganska bra pris, men väldigt odryg. Hjälper inte mina fötter något större även om den svalkar lite skönt. Doftar åtminstone gott och kladdar inte.

INCI: Aqua, Brassica Napus Seed Oil*, Helianthus Anuus Seed Oil*, Urea, Glycerine, Vitellaria Paradoxa Oil, Sodium Stearoyl Lactate, Glyceryl Stearate, Lactic Acid, Mentha x Piperita Oil*, Phenoxyethanol, Ethylhexylgrycerin, Foodblue 2.

*) ekologisk

2 responses to “Lätt fotkräm från Flowers

  1. Hej.
    Jag hittade din blogg för inte alls länge sedan och efter att ha läst lite så måste jag ställa några frågor.
    Jag är ute efter tre saker i första hand.
    Våtservetter för min bebis, stjärtsalva till samma bebis och en deo till mig.

    Jag orkar inte sitta och leta genom alla tusentals märken som finns och lusläsa innehållsförteckningar. Har du koll och kan ge mig något tips?
    Helt ska de finnas på samma webshop med. Jag har hittat de här som jag tror är okej men jag är inte säker.
    http://www.imsevimse.se/shop.pab?category=337&id=6658

    Det finns några av märket Natracare också men de är många färre i förpackningen och det går åt en hel del så jag vill ha så många som möjligt. Jag tror att de är okej i alla fall.

    Om du har tid, lust och ork att svara blir jag tacksam. Om du inte har det förstår jag dig.

  2. Hej Jessica! Klart jag ska försöka hjälpa dig 🙂
    Vad gäller våtservetter så har jag inte så jättestor koll för jag har inte testat så många, men de du länkar till är relativt okej och är också dem vi använt till vår minsting. Tyvärr innehåller de bl.a. bensylalkohol som är en känd allergen, men vi har inte märkt något av detta. Så det gäller bara att vara uppmärksam.

    Som stjärtsalva tycker jag Weledas zinksalva är outstanding. Den lindrar röda rumpor på ett ögonblick.

    Det där med deo är klurigt. Den bästa jag testat är Soapwallas krämdeo, men den är ganska stark och har hos ett par personer gett upphov till allergiska reaktioner. Annars rekommenderar jag Rosenseriens deo. Den är inte lika effektiv mot lukt, men om man inte svettas floder (som jag) eller har lätt för att lukta så är den väl värd att testa. Den är också en favorit hos många.

    Både salvan, Rosenseriens deo och våtservetter från Natracare finns hos Bodystore.com. Men köper du andra våtservetter och bara ska beställa salva och deo så är http://www.healthme.se billigaste stället jag hittat.

    Vill du läsa mer så hittar du recensioner m.m. under fliken ”Produkter jag testat / recensioner” högst upp i bloggen.

Kommentera

