Ansiktsserier för blandhy

Sedan några månader tillbaka har det snackats mycket om torrynkor, feta handkrämer och vårdade lotions. Så fort det blir några dagars ihållande mildväder börjar min hud så smått gå mer åt typisk blandhy med ganska normala kinder och fetare t-zon. Småflammiga områden dämpas en aning och huden är inte lika reaktiv som när det är kallt ute och riktigt torrt inne. Ska väl inte ropa hej för vintern är ännu inte över, men visst kan det vara dags att kika på lämpliga hudvårdsprodukter inför kommande årstid.

Just blandhy är den vanligaste hudtypen och är man lite lat, som jag, är det enklast att välja produkter man kan använda i hela ansiktet. Även om det bästa kanske vore att behandla de olika ansiktsområdena efter respektive behov, t.ex. en kräm för normal/torr hy på kinderna och en olja anpassad för fetare hy i t-zonen, precis som också Carina / TotalBeauty skriver här.

Här är i alla fall några alternativ på hudvårdsserier för oss lite mer bekväma:

Jag har själv rengöringsgelén som luktar fruktigt och gott. Produkterna finns hos bl.a. Ren Skönhet för 94 – 124 kr/st.

Har för mig att jag kände lite på ansiktskrämen i somras och om jag inte minns fel var den riktigt fin. Ansiktsvattnet har jag nyss fått hem. Doftar härligt! Produkterna finns att köpa hos t.ex. Bodystore.com för 145 – 199 kr/st.

Rengöringsskummet var en av mina favoriter förra året. De andra två har jag inte bekantat mig närmare med ännu. Kitet finns t.ex. hos Eleven.se för 415 kr, där det även finns ett för fet/blandhy till samma pris. Man kan också köpa produkterna var för sig och då kostar de mellan 125 – 249 kr/st.

Likadant kit fast i Sensitiv-serien väntar på att testas ordentligt under våren. Har provat dem några gånger och blev särskilt förtjust i tonern, men tror hela serien passar min hud bättre längre fram. Presentförpackningen kostar 637 kr och produkterna var för sig 179 kr – 229 kr/st i deras egna webshop.

4 responses to “Ansiktsserier för blandhy

  1. Beställde ju ett prov av Laveras dagcreme. Jag har egentlig torr hy i hela ansiktet men ville testa ändå. Både Calendula och Wilderose från Lavera gav väldigt fin lyster till ansiktet. Jag är sugen på att testa hela serien. Dofterna och konsistensen är fantastisk! Har alltid egenblandad ansiktsolja under hudkrämen och reglera fettet där.

    Hoppas att du hittar något du trivs med!

    • Kul att du delar med dig. Tack! Undrade faktiskt om du hunnit testa dem. Om de doftar lika gott som produkterna jag har hemma förstår jag att du gillar dem. Vad sugen jag blev på att testa.

  2. Do it! 😉 Som sagt använder jag alltid olja under som göra grovjobbet men den känns väldigt lugnande för min eksem-hy. Jag har atopiskt eksem sedan barndomen så huden är ganska krävande.

    Tycker att alla de Lavera-produkter jag har har samma doft-grundton, underbar enligt mig. Stack upp handkrämen och Honey moments bodylotion under näsa på sambon men han tycker att det luktar flytande penicillin för barn hahaha. Son tur är har jag inga doft-kopplingar till penicillin.

    De har stora delar av Laveras ansikts-sortiment på Gröna boden vid Vasaplatsen i Gbg om du har vägarna förbi.

    Har inte hunnit testa allt i mitt paket än men jag är nöjd med so far. Kort om det jag testat.

    Laveras kajal är fantastisk, underbart mjuk och hållbar. Mer än värdig ersättare till trotjänaren från Lancôme.

    Santés ögonbrynspenna kan jag inte klaga på. Inte den mest hållbara jag testat men det beror nog på att jag är lite feg vid påmålning också.

    Santés balsam är mycket bra, testar för fullt. Har haft det över natten som en kur och det fungerar fint. Mitt hår är vågigt, mörkblont, fina men många strån och rätt tåligt. Detta balsam ger håret verklig spänst som jag glömt att man kan ha. Hoppas att det mer bångstyriga överhåret blir riktigt fint vid mer användning också.

    Volymschampot från Logona har jag bara testat en gång men det verkade mycket bra! Återkommer.

    Har precis strukit på Weledas Skinfood på några eksemfläckar. Får se om det ger någon effekt.

    Köpte även ett färgat cerat från Santé som jag är mycket nöjd med. Gillar att kunna stryka på lite rött på läpparna utan att det är ”läppstiftsaktigt”.

    Laveras Basis Cerat är helt doftfritt och verkar hålla vad det lovar, skall testa ordentligt vad det går för i veckan.

    Kram!

    • Vad du är härlig! Jättekul att höra vad du tycker 😀
      Håller med om att samma grundton finns i Laveras dofter och den tilltalar mig också väldigt mycket. Är inte så ofta i GBG, men tack för tipset! Var faktiskt inom Gröna boden några gånger förra våren när jag pluggade på universitetet. Då vet jag inte om de hade så mycket från Lavera. Ska absolut besöka dem om jag ska ner och ”göra Götet” 😉

      Visst är kajalen bra! Har också haft en från Lancôme, men denna är bättre. Har inte funderat så mycket över hållbarheten på ögonbrynspennan av nån anledning. Jag målar iofs på ganska mycket. Balsamet från Sante får vänta ett tag, sparar det godaste till sist 😉 Låter ju onekligen väldigt lovande.

      Kram kram

Kommentera

