Lavendeltvätt från Essential Care

Essential Care Lavender Hand & Bodywash, 200 ml för 179 kr hos t.ex. Ekohygien.

”Krämig, återfuktande och generöst berikad med ekologisk kallpressad olivolja som har fantastiska hudvårdande egenskaper, plus biodynamisk ringblomma och med en ljuvlig doft av blommande lavendelfält.”

Lavendeldoft är något jag börjar uppskatta mer och mer. Essential Cares hand & bodywash doftar verkligen som ett blommande lavendelfält. Här hemma har den enbart använts som handtvål så jag får utgå från det i recensionen.

Pumpflaska är oftast praktiskt, men denna är lite dum eftersom själva ”pipen” är så kort. Lutar man inte flaskan när man pumpar kladdar det och rinner, inte vidare praktiskt när man har småbarn. Det krävs en del för att löddra och rengöra ordentligt, vilket den gör bra. Händerna doftar härligt efteråt, men jag önskar att jag även märkte av olivoljans goda egenskaper lite mer. Inte för att händerna blir jättetorra, men inte så mjuka heller.

Bäst: Lavendeldoften känns härligt naturlig och äkta.

Sämst: Dyr och ganska odryg.

Betyg6 /10

Motivering: Lavendeldoften får mig verkligen på fall. Så här års ger den mig sköna vårkänslor. Nog för att den rengör bra, men till det priset kräver jag lite mer. Bättre pumpmunstycke, mer dryg och återfuktande vore önskvärt.

INCI: Aqua, Aloe barbadensis juice*, Coco glucoside, Calendula officinalis*, Olea europaea oil*, Levulinic acid, Xanthan gum, Lavandula hybrida oil*, Citric acid, Lavender angustifolia flower oil*, Linalool* (in the essential oils)

* Organically grown & produced (70% of product)

Kommentera

