Garden of Wisdom och konserveringsmedel

Fröken Rosa skriver på sin blogg om ett naturligt hudvårdsmärke från USA – Garden of Wisdom, ett märke jag aldrig tidigare hört talas om. Förpackningarna är inte de mest exklusiva, men de har ett brett sortiment av växt- och fruktbaserad hudvård som känns som riktigt hemmakok. Sånt gillar jag!

[Bildkälla]

 

Vad sägs om Blue Kokonut Cleanser med kokosmjölk och blåbär? Eller Flirty Body Creme med mangosmör och lingonfröolja?

Jag uppskattar att de skriver ut ingredienserna tydligt samt vad de har för verkningsområden, men blev väldigt fundersam över konserveringsmedlen i vissa produkter. Har du hört talas om Geogard, Leucidal eller Optiphen? Inte jag.

Nyfiken som jag är var jag tvungen att kolla upp dessa:

  • Geogard – Är tydligen en blandning av glukonolakton (gluconolactone) och natriumbensoat (Sodium Benzoate). Glukonolakton är en PHA-syra, sockersyra, som är en naturlig beståndsdel av huden och bl.a. används till kemisk peeling. Natriumbensoat har jag skrivit om här.
  • Leucidal – Härstammar från rädisor jästa med mjölksyrebakterier och är ett naturligt konserveringsmedel. I flytande form är det godkänt av Ecocert som konserveringsmedel i certifierat ekologisk kosmetika.
  • Optiphen – En blandning av phenoxyethanol och caprylylglykol. Phenoxyethanol kan du läsa om här. Glykoler är vanligtvis biprodukter vid förtvålning där fett av antingen vegetabiliskt eller petrokemiskt ursprung används.

Detta är bra exempel på varför INCI är viktigt. Tittar vi i ingredienslistan på en produkt konserverad med Optiphen står det t.ex. så här:

”..broad spectrum, paraben free preservative.”

 Då är det inte vidare lätt att förstå vad produkten egentligen innehåller.

I vilket fall som helst, så har Garden of Wisdom flera produkter som verkar trevliga. Har du testat någon/några av dem?

4 responses to “Garden of Wisdom och konserveringsmedel

  1. Ser ju verkligen trevliga ut! Jag skulle verkligen önska att någon öppnade en webbshop med enbart såna här mindre söta varumärken från USA, så att man slipper handla overseas.

    • Ja, ibland har jag god lust att öppna en själv 😉 Det finns en hel del trevligt over there.

      Har du hört talas om Leucidal förresten? Låter ju som ett bra alternativ i alla fall.

  2. Haha! Jag skrev så först i min kommentar att jag önskade att du skulle göra det! Men sen ändrade jag mig, ville inte att du skulle känna någon press. Men nu har du ju öppnat dörren. F*n vad grymt det vore. Jag kan åka till USA på rek-resa 🙂

    Nej, inte hört talas om det. Det kommer en intervju snart hos mig där ett annat konserveringsämne dyker upp som också är nytt för mig. Bra att man börjar leta alternativ.

    • Jaha, så ”någon” var jag alltså? Hahaha.. Det låter som en utomordentligt bra idé tycker jag. Du är bra på att snoka reda på saker. Har dessutom en känsla av att språket är mer din bit än min. Frågan är bara hur lönsamt det är. Men så roligt det vore, har ju ändå tänkt byta bana i arbetslivet 😉

      Just konserveringsmedel verkar vara riktigt klurigt, så det ska bli spännande att läsa din intervju.

Kommentera

