Vill ni hjälpa mig?

Som en del av grundkursen i miljökunskap ska jag göra ett projektarbete. En rapport ska författas och vara klar för att lämnas in senast den 23 mars. Så jag har nu lite drygt två månader på mig. Vi kan antingen välja ett ämne att skriva om eller läsa en bok knuten till miljökunskap som sedan recenseras och diskuteras i rapporten. Rapporten ska omfatta 5 sidor brödtext (12 punkter). Försättsblad, rubriker, bilder, tabeller och referenslista tillkommer.

Eftersom jag precis fått låna boken Förgiftad av min kära svägerska tänkte jag först skriva om den, men sen kom jag på den alldeles förträffliga idén att skriva om hur  ingredienser i kosmetika på olika sätt har negativ påverkan på miljö och hälsa. Jag har fått klartecken från min lärare/kursansvarig att skriva om detta ämne som hon ser som ett utmärkt projekt ”..det ligger verkligen i tiden.”  Kul va?!

Så, nu till vad jag skulle vara himla tacksam över om ni ville hjälpa mig med:

Ämnet i sig är ju ganska brett, jag kan ju inte bara skriva rätt upp och ner om alla kemikalier och syntetiska ämnen i diverse hudvårdsartiklar. Jag måste ha någon inriktning. Det vore verkligen bussigt om ni ville komma med förslag på vad jag ska fördjupa mig i. Det kan vara hur kemikalierna påverkar miljön, hälsoeffekter,  ja, ni fattar.

Sen vore det toppen om ni vill dela med er av boktips, intressanta länkar och artiklar. Jag är tacksam för allt! Lämna gärna en kommentar eller skicka mig ett mail till rosellabeauty@hotmail.se. Det spelar ingen roll om du själv är insatt eller ej. Alla tankar, råd och funderingar är självklart välkomna. Och är ni så snälla och hjälper mig lite så lovar jag att ni så klart får ta del av det som skrivs. 🙂

15 responses to “Vill ni hjälpa mig?

  1. Gash, nu har jag värsta hjärnstilleståndet. Kommer inte på ett skit. Däremot läste jag en artikel om hudvård i senaste numret (nummer 2) av MåBra igår. I denna artikel stod det något om att ekologiska produkter inte heller var bra. Det stod: ” – Alla flytande produkter som innehåller vatten måste också innehålla ett konserveringsmedel, även de ekologiska. Skillnaden är att man i vissa ekologiska produkter använder ämnen som inte är klassade som konserveringsmedel enligt EU. Därför kan man felaktigt hävda att de inte innehåller konserveringsmedel alls, säger Per-Håkan Olausson”.

    Fast hmm… det ska tilläggas att artikeln heter ”Daglig dusch – nej tack!”, vilket jag fann en smula roande! 😀

    • Intressant! Inget alls dumt område att kolla närmare på, inte minst vad det finns för alternativ. Konserveringsmedel är riktigt luriga grejer. TACK!

  2. Ledsen! Önskar att jag kunde hjälpa dig, men jag har ingen bra vinklig, eftersom att jag tyvärr inte är insatt i ämnet.

    Hihi det är lite därför jag bland annat läser din blogg, för att få lära mig mer om skadliga saker i kosmetika och hudvård, vad som är bra och inte bra osv…

    Lycka till med ditt arbete!

  3. Det jag kommer att tänka på är det som var en väckarklocka för mig: under våren/försommaren 2009 (tror jag att det var) kom det en dansk studie som visade att parabener och andra ingredienser i schampon, krämer och smink får flickor att komma i puberteten allt tidigare, neråt 8-9 år. Det skulle i alla fall jag var intresserad av att läsa mer om! Det ska bli spännande att läsa vad du än väljer!

    • Usch ja, visst är det läskigt! Det finns flera hormonstörande ingredienser som tål att tittas närmare på. Tack för att du delar med dig av dina tankar!

  4. Det första jag kommer att tänka på är konservering av hudvård. Hur olika ämnen påverkar miljön respektive människan och huden. Jag försöker själv ta reda på så mycket som möjligt på hobbybasis och finner ämnet väldigt intressant och komplicerat.

    Lycka till!

    Kram!

  5. Åh jag är inge bra på ämnet så jag är nog inte till så mycket hjälp 😦 Bara en sån sak som du skrev till mig nu, tensider. Jag vet knappt vad det innebär 😉 Jag tänkte nog kolla upp vilka balsam som är ”godkända” och köra en MB kur längre fram bara för o se om det blir någon skillnad på mitt hår 😀

    • Haha, jag förstår. Man är så insnöad att man tror alla fattar vad man pratar om. Är du mer nyfiken på ingredienser finns det info både under fliken längst upp ”Tyda INCI” samt som en kategori i sidfältet. Undrar du nåt får du gärna fråga 🙂

      Ja, testa det! Har hört mycket positivt om BM.

  6. Är jag trött? slängde om bokstäverna 😉 MB skulle vara BM = Balsammetoden 😉

  7. Tyvärr inga lästips. Googlar allt i princip och det kan du nog lika bra som jag. Hittar jag några extra bra länkar mailar jag dem till dig.

    Flera gånger när jag goolat olika ämnen har jag hamnat på forumet alternativ.nu Verkar som att det finns ett par insatta medlemmar som kan väldigt mycket kemi. Testa att fråga där kanske.

    Shenet kan också vara en idé att fråga på.

    Stort lycka till!

    • Googlar också det mesta. Fick några länkar av läraren också som jag ska kolla närmare på. Det vore himla bussigt om du ville maila över intressanta länkar om du hittar några.

      Tack för tipsen, både Shenet och Alternativ.nu finns i min länklista!

      Tack igen, snälla du!
      Kram

  8. Ser det här nu. Ber att få återkomma 🙂

Kommentera

