Parfym på burk

The Soap & Paper Factory Solid Perfume Fig, 14 g för 249 kr hos Eleven.se.

Visst låter det bra med en naturlig krämparfym i en bas av endast jojobaolja och bivax? Den lilla burken är ju faktiskt himla söt också.

Jag gillar tanken med en parfym att ha i väskan för att smeta på sig då och då, för det måste man göra. Doften sitter inte så länge utan försvinner efter bara en liten stund. Vad jag inte gillar är att det blir ganska kladdigt där man smetat på, krämen går liksom inte in i huden.

Doften är helt okej. På The Soap & Paper Factorys hemsida verkar just denna parfym heta ”Vivian” och ska dofta av gröna fikon, citus och lime. Vet faktiskt inte om jag känner någon av dessa dofter, möjligtvis en aning lime. Tycker nog mest den påminner om jasmin och en ton av någon jordig doft som är svår att beskriva. En blommig, söt och feminin doft som jag nog skulle föredra sommartid. Men jag kan inte säga att den doftar himmelskt, för då ljuger jag.

Naturligt låter bra, men eftersom jag upplevde doften ganska syntetisk googlade jag runt lite. Och så himla naturlig är den tyvärr inte utan består av både eteriska oljor och syntetisk parfym, dock utan ftalater, men ändå.

Bäst: Är riktigt förtjust i den söta burken.

Sämst: Vill inte ha syntetisk doft, inte ens utan ftalater.

Betyg: 4 / 10

Motivering: Gullig förpackning som jag gärna tar med i väskan, men bara en söt burk är inte vidare användbart. Gillar i och för sig grejen med kräm, men denna blir lite kladdig. Doften är okej, men ingen jag skulle köpa igen och speciellt inte när det finns helt naturliga alternativ som doftar så mycket bättre.

Ingredienser: Jojoba Oil, Fragrance, Beeswax.

6 responses to “Parfym på burk

  1. Rolig idé var det i alla fall! Synd att det inte blev lika bra som det verkade. Jag är en s k hemkokare och har tänkt testa samma koncept ett tag men inte fått tummen ur. Tänkte börja med rosdoft som jag älskar! Nästa steg är en doftblandning som bara luktar rent.

    Förresten hittade jag en kul sida angående mascara:
    http://www.ecostiletto.com/index.php?/Beauty/comments/best_brain-damage-free_mascaras_from_couleur_caramel_lavera_and_jane_iredal/

    Kram till dig Jenny!

    • Spännande, då får du berätta sen om det blev bra!

      Vad nyfiken man blev nu, och med den där conditionern lät det ju som man kan få riktiga partyfransar. Antar att det bara är att beställa från USA som är alternativet 😦

      Kram ♥

  2. Goda nyheter! Jane Iredale finns i Sverige!
    Se här alla återförsäljare här: http://www.janeiredale.se/

    Kan även köpas på nätet, bla här:
    http://www.donnabeauty.se/index.php?manufacturers_id=62&sort=3a&filter_id=28&osCsid=9b192c6a40a06a1b7531bc6314151231

    Jag skall slå till på conditionern snart tror jag. Den har dessutpm fått bra betyg på MUA. Rapporterar resultat till dig såklart!

    • Åh toppen! Men hu vilket pris på flera av dem! Men om den verkligen är bra så kan jag tänka mig att lägga en slant. Conditionern kanske man kan använda under an annan mascara. Jag tycker t.ex. att Laveras Long Lash sitter riktigt bra, men det är svårt att till det där lilla extra. Blev också riktigt sugen på den nu!

  3. Ja den ena är superdyr! Skall vara 75% mer innehåll i den än normalt tydligen men jag vill heller ha mindre tub och köpa nu oftare av hållbarhetsskäl.

    Conditionern finns för bra pris här http://www.hudvardsbutik.se/make-up-jane-iredale/mascara/jane-iredale-fransnaring-purelash-extender-conditioner-9-g

    På Åhléns City kostar den en 215 kr. Ska ringa några salonger i Gbg och höra deras pris annars blir det nog en beställning därifrån.

    Håller tummarna för att den!

Kommentera

