Ögonmakeup steg för steg

Vid några tillfällen har jag fått önskemål om att jag steg för steg ska visa hur jag lägger min makeup, en s.k. tutorial. Så nu kommer min premiärtutorial. Fy sjutton vad svårt det var att få till bra bilder, hoppas i alla fall min guide kan vara lite till hjälp. Det jag använt mig av finner ni längst ner i inlägget.

Jag börjar med att grunda hela locket med någon typ av primer för mer intensitet i skuggorna samt för att de ska fästa och sitta bättre. I detta fallet en ögonpenna från Sante (1). Endast ett tunt lager behövs. Tätt intill fransrötterna i övre fransraden duttar jag en mjuk, svart kajal från Lavera (2).

Med en platt pensel (3) fångar jag upp ordentligt med nougatfärgad ögonskugga (5) och liksom pressar på i yttre ögonvrån och ca 1/3 in på det rörliga ögonlocket. Var inte rädd för att packa på ordentligt med skugga. Med toppen på den platta penseln drar jag en linje i samma färg i hela globlinjen nästan ända in i inre ögonvrån. Sudda sedan skuggan försiktigt uppåt – utåt mot ögonbrynet.

På resterande del av det rörliga locket pressar jag på en ljusare nougatfärgad skugga (4) och låter den gå lite omlott med den andra skuggan så det inte blir fula kanter.

Toppen på den platta penseln (3) duttar jag sedan i mörkare brun skugga (6) och målar försiktigt ca halva yttre delen av globlinjen och lite allra längst ut på det rörliga locket. Suddar lite, lite uppåt-utåt. Längs med nedre fransraden använder jag samma skugga, men denna gång med en snedskuren pensel (7), för att få den precis där jag vill ha den.

Innanför nedre fransraden målar jag en vit kajal (9) för att förstora ögat och ge ett piggare intryck. Först nu tar jag också en mjuk, lite fluffigare pensel (8) och den ljusare nougatfärgade skuggan (4) som jag använder strax under ögonbrynet och ner mot globlinjen. Anledningen till att jag gör detta sist är att jag tycker det är lättare att korrigera skuggningen från globlinjen, så den mörka och ljusa fint smälter samman utan skarpa kanter.

Slutligen duttar jag den mjuka penseln (8) i en vitskimrande skugga (10) och penslar lite under ögonbrynet och i inre ögonvrån för att ”lyfta” och pigga upp. Sedan två lager svart mascara (11). Klart!

Bild tagen med blixt. Som bas i ansiktet har jag använt den härligt bleka nyansen Milk från Smashit (foundation), concealer Neutral från Nvey Eco samt löspuder från Dr.Hauschka.

Och så skuggor, pennor, penslar och mascara:

12 responses to “Ögonmakeup steg för steg

  1. Fint! Gillar att titta på sådana här små guider 🙂

  2. Takk for forklaringen,Jenny.Lekker make up,-som alltid.(lov å håpe på en video også.. 😉 Ønsker deg en god helg

    • Tack själv, kul att du gillade det! 🙂 Vi får väl se om det blir någon video i framtiden, jag är inte så teknisk förstår du 😉 Önskar dig också en trevlig helg Maria!

  3. Supersnyggt as always:)

  4. När ska du avslöja vinnarna i Smashit-tävlingen? 🙂

  5. Snyggt! Har du övat mkt själv, eller gått någon kurs? Ögonmake med skuggor är ju inte det enklaste att få till..:-)

    • Tack! Man kan väl säga att jag är självlärd. Jag inspireras mycket på nätet och i andra bloggar. Sen är det bara att öva, öva, öva och låta fantasin flöda fritt 🙂

  6. Väldigt snyggt! Blev så inspirerar att jag la en mer avancerad ögon-make än vanligt. Tack för det!

    Vi pratade om naturliga mascaror för ett tag sedan i kommentarerna. Än så länge har jag testat båda Dr Hauschkas och Lavera Volume. Kör på den vanliga Dr H nu och den fungerar riktigt bra. Volym Mascaran prövade jag för ca 3 år sedan och minns att det släppt väldigt mycket. Har kört på Kanebos 38 i flera år fram till för ett tag sedan. Hållbarheten är fantastisk på den så jag antar att Dr H fick en svår match den gången men fransarna var fina så länge det varade. Kanske skall ge den en chans till trots allt.

    Laveras Volume (den klassiska i smal rak hylsa) är lovande men kräver mer jobb och jag tycker att den ibland kan se smulig ut på. Vet inte hur jag skall förklara det. Jag gillar tjocka men separerade fransar som har en hel form och samtidigt ser naturlig ut, så naturligt det nu kan se ut med kolsvarta fylliga fransar. Kan bero på appliceringstekniken. Kanske skall man inte vänta mellan lagren eller så väntar jag för länge- vad vet jag. Skall pröva mer helt enkelt.

    Det är också viktigt för mig att mascaran känns vårdande vilket motiverar mig att använda naturliga framför konventionella även om det är frestande att dra fram Dior show och Kanebo 38 ibland.

    • Tack! Vad roligt att du blev inspirerad 🙂

      Ja, ibland är det väldigt frestande att gå tillbaka till en konventionell mascara. Nu använder jag ju Lavera Long Lash och som du ser på bilderna så är den inte så tokig på. Den kräver också lite jobb, men tycker sällan den blir smulig. Har ännu inte testat hållbarheten i fuktigt väder, men inomhus släpper den i princip ingenting.

Kommentera

