Sött kit med tvålar

Savon du Midi Gästtvålar med sheasmör, 4 x 20 g för 39 kr här.

Dessa sötnosar köpte jag i en lokal hälsokostbutik. Jag har tidigare testat Savon du Midis tvål med vaniljdoft, som var i större format än dessa fyra. Tvålar i större format finns hos t.ex. Ren Skönhet och Jordklok.se för 27 resp. 29 kr. Kitet består av dofterna (fr.v.):

  • Vildros – Doftar milt och fräscht av ros.
  • Järnört – Fräsch, citrusaktig doft som också är lite blommig.
  • Citrongräs – Frisk och uppiggande doft av citrongräs.
  • Lavendel – Mild och lite tvålig lavendeldoft.

Jag gillar verkligen samtliga dofter, men järnört är nog favoriten. Var även väldigt förtjust i vaniljtvålen jag testade för något år sedan. Dom inte bara doftar gott utan gör händerna rena och riktigt mjuka. Det märks med andra ord att de innehåller sheasmör. Vad jag också gillar med tvålarna är att de är oerhört dryga och dessutom blir det inga ohygieniska sprickor i dem som gör att man bara vill kasta dem efter ganska kort tids användning. Enda nackdelen är att det blir ganska fett i handfatet, så när jag ska tvätta bort makeup fastnar färgen lätt i tvålresterna.

Bäst: Prisvärda tvålar som mjukgör istället för att torka ut.

Sämst: Fettet som fastnar i handfatet

Betyg: 9.5 / 10

Motivering: Kan inte påstå att jag egentligen är så förtjust i fasta tvålar, men dessa är riktigt, riktigt bra. Aldrig att jag känt mig uttorkad efter en tvätt, snarare tvärtom. Priset är bra och en fullstor tvål räcker hur länge som helst. Tyvärr stör jag mig lite på hinnan i handfatet, men det är också det enda som eventuellt skulle göra att jag tvekade att köpa dem igen.

Vad det gäller INCI, hittar jag tyvärr inte detta på samtliga, men de är i stort sett samma innehållsmässigt sätt:

INCI Citrongräs:  Sodium palmate, sodium cocoate, aqua, sodium olivate, glycerin, cymbopogom citratus, butyrosperum parkii, sodium chloride, rosmarinus officinalis, glycine soja, CI 77492.

INCI Lavendel – Sodium palmate, sodium cocoate, aqua, sodium olivate, glycerin, lavendula angustifolia, butyrosperum parkii, sodium chloride, rosmarinus officinalis, glycine soja, CI 77891, gardenia florida, CI77007

Kommentera

