Annorlunda tvättkräm med kaolin

Logona Vit Lavaerde Tvättcreme Lotusblomma, 200 ml för ca 103 kr t.ex. hos Simply Pure.

Som ni kan läsa på förpackningen är detta en mineralrengöring utan tensider. Den är mycket mild och kan enligt tillverkaren användas till både kropp och hår.

Anledningen till att jag köpte denna var att jag kände mig väldigt nyfiken på hur en kräm med lera skulle funka i duschen. Inledningsvis var jag lite skeptisk både till själva krämen och till doften, men nu har jag kommit att tycka riktigt bra om produkten i sin helhet.

Gillar cremefärgen på den rejäla tuben och korken är ganska okej. Eftersom krämen är rätt fast innan den kommit i kontakt med vatten, så blir det lätt lite kladd kvar. Krämen är, trots sin konsistens, lätt att fördela, men det krävs ganska mycket för att jag ska känna att jag inte bara masserar runt en massa vatten. Den rengör riktigt bra och även om man helst bör välja oparfymerat till känsliga regioner, så har jag använt den som intimtvätt. Till det ändamålet har den fungerat riktigt bra, även på mig som är väldigt känslig.

Jag vet inte hur lotusblomma doftar, men antar att det är den lukten jag känner. Först tyckte jag den var lite knepig, men nu tycker jag den är riktigt trevlig. Efteråt känns huden lite småsträv, men inte torr utan bara ren och fräsch. Kaolin sägs ju ha en uttorkande effekt i t.ex. ansiktsmasker, men jag antar att det är skillnad i en duschkräm man snabbt sköljer av. Som schampo har jag inte testat den eftersom jag misstänker att håret kan bli väldigt strävt.

Bäst: Väldigt mild och skön.

Sämst: Något odryg.

Betyg: 9 / 10

Motivering: Även om tvättkrämen är annorlunda mot vad man är van vid så är detta en av mina favoriter. Anledningen till att jag känner att den inte riktigt når upp till högsta betyg är att det krävs en del för att jag ska känna mig ren och att jag saknar den krämiga känslan på huden.

INCI: Aqua, Kaolin, Montmorillonite, Parfum (essential oils), Nelumbo Nucifera Extract, Limonene.

10 responses to “Annorlunda tvättkräm med kaolin

  1. NU är det dags att presentera vinnaren av Smashit foundation. Skulle gjort det för 9 dagar sen

  2. Ursäkta mig, men varför denna ton? Om du läser här: https://rosellabeauty.wordpress.com/2011/01/07/tavla-om-en-foundation-fran-smashit/ så står det ingenstans att vinnaren skulle publiceras den 21/1. Det står att ”tre lyckliga vinnare kommer lottas fram av Smashit”. Jag förstår att ni är flera som undrar, men jag har mailat dem och väntar på svar. Mer än så kan jag inte göra.

  3. Kul med en utförlig recension. Kommer nog med i nästa beställning från Bio-Naturel. Har du testat den i ansiktet Jenny? Känns som att den borde funkar som mask eller rengöring också.

    • Komiskt att du frågar, för jag tänkte samma som dig och testade faktiskt det igår! 😀 Den kändes helt okej att tvätta ansiktet med, men som mask kändes den INTE behaglig, utan stack i huden. Så jag tror inte det är något man ska låta vara kvar på kroppen en längre stund.

  4. Jag har en slags lera avsedd till att tvätta håret med, s k Rasul-lera. Den fungerar utmärkt faktiskt!! Det är torkad lera i klumpar som man löser upp i ljummet vatten (eller örtté som passar ens hår; jag tar ibland starkt kamomillté till mitt blonda hår), sen masserar man in det hela och kammar igenom hela håret innan man sköljer ut det! Håret blir alldeles lent!!!
    Men sen har jag i balsam i håret, så jag vet inte hur det skulle bli om jag inte hade det! Rasul-lera finns att få tag på i välsorterade hälsokostaffärer. Eller fanns i alla fall! Det var ett bra tag sen jag köpte sist – jag kör ju med balsammetoden nu!

    • Jag har testat ett schampo med rasullera och det var faktiskt inte så tokigt. Det är nog ett av de få schampon som jag inte känt ett akut behov att använda balsam efter. Tyvärr upplevde jag att håret blev lite väl fort fett, men det kanske är skillnad om man enbart använder rasul och vatten. Har faktiskt funderat på att testa det, men är lite svag för goda dofter 😉

      Hur länge har du kört balsammetoden? Funkar det bra?

  5. Haha, lustigt Jenny. Två själar en tanke. Ok då vet jag att ansiktsmask inte är att tänka på.

    Har en liten uppdatering i min deo-tesning. Inatt vet jag att jag sov oroligt och svettades men ändå luktar armhålorna ingenting idag tack vara min dubbeldeo 🙂 Hoppas att det fungerar för dig också!

    • Tack för uppdatering, snälla du! Det uppskattar jag verkligen. Har god lust att beställa från BioNaturel nu på stört, fick dessutom ett mail om att jag får 10% i rabatt på min beställning om jag beställer nu. Så du kan förstå att det kliar i mina fingrar nu 😉

  6. Fick samma mail med rabatt. Gahh! Brukar fönstershoppa även på nätet. Min varukorg är uppe i 22 mycket nödvändiga artiklar. Får se om jag genomför köpet…

    • Haha..precis så gör jag också. Trots att jag egentligen har det jag behöver så sitter jag här och planerar inköp inför sommaren. Tänkte försöka hålla mig till i april innan jag gör någon större beställning igen, men det är ju verkligen svårt att hålla sig! Jag vill ju ha Laveras ansiktskräm, deosarna du tipsat om, fler mascaror m.m. m.m.

Kommentera

