Starkt rosendoftande rengöring

Rosenserien Tvättgelé, 100 ml för ca 195 kr hos t.ex. Bodystore.com.

”Örtrik djuprengörande tvättgelé. Avlägsnar effektivt de flesta sorters makeup, utan att den skadar syramanteln.Tvättgelén kan hjälpa huden att reglera talgkörtelproduktionen.”

Hu ja, denna doftar verkligen starkt av Rosenseriens speciella rosendoft. Det blir helt enkelt lite för mycket. Jag gillar dock konsistensen som är en blandning mellan gelé och kräm, i ansiktet känns den mest som en svagt löddrande gelé efter jag masserat in den. Endast en liten klutt räcker till hela ansiktet och den rengör rätt hyfsat, med visst undantag för ögonmakeup. Nog för att den löser upp sminket bra, men det är skvatt omöjligt att skölja bort det trots ihärdigt gnuggande. Däremot fungerar det alldeles utomordentligt bra att ta en klick av gelén på en fuktad bomullsrondell och torka bort sminkresterna med. Den irriterar absolut ingenting eller lägger sig som en hinna i ögat.

Tvättgelén rekommenderas för normal till fet hud. Jag har blandhy med småtorra partier och denna känns faktiskt smått uttorkande på mig. Vid ett par tillfällen har jag upptäckt att nästippen sett lite fnasig ut och att jag riktigt kan se hur det stramar på vissa ställen. Fullt så illa känns det inte i huden. Den blir faktiskt ganska mjuk och ren, men visst känner jag att det drar i huden lite här och var. Fungerar antagligen bättre sommartid.

Bäst: Att den så skonsamt tar bort ögonmakeup.

Sämst: Orkar inte med doften emellanåt.

Betyg: 8 / 10

Motivering: Dryg och har skön konsistens, men det känns inte riktigt som den rengör på djupet, därför använder jag den helst på morgonen. Jag har aldrig gillat att använda krämiga removers till att ta bort ögonmakeup, förrän nu. Även om doften är stark så känner jag inga irritationer i ögonområdet, utan använder mer än gärna denna till det ändamålet.

INCI: Aloe barbadensis gel, Decylglucoside(and) Cocamidopropyl Betaine, Ricinus communis, Glycerin, Cellulose, Prunus amygdalus, Parfum, Hamamelis virginiana, Calendula officinalis, Ethylhexylglycerin, Rosa damascena, Citronellol, Geraniol.

Lämna en kommentar