Rätt okej tandkräm från Logodent

Logodent Tandgel med örter Pepparmint, 75 ml för ca 49 kr hos t.ex. ClearLife.se och Ren Skönhet. Jag köpte min hos BioNaturel för €3,39.

Denna tandkräm är fri från flour och rengör tänderna försiktigt med hjälp av kisel (silica) och havssalt. Just saltet är faktiskt inget jag känner av, som i ett par andra tandkrämer jag testat.

Inledningsvis tycker jag tandkrämen smakar riktigt fräscht av pepparmint och löddrar ganska bra. När jag borstat ett tag upplever jag dock smaken aningen klen. Någon slags svag bismak av tvål framträder efter en stund och det gillar jag inte riktigt. Trots att jag känner mig hyfsat fräsch i munnen efteråt så vore det önskvärt att den känslan satt i lite längre än den gör. Den biter heller inte ordentligt på plack och beläggningar har jag märkt. Tänderna känns inte riktigt så rena som jag önskar.

Bäst: Den inledningsvis fräscha smaken samt att den löddrar ganska bra.

Sämst: Känner mig inte helt ren i munnen efteråt.

Betyg: 7 / 10

Motivering: Många naturliga tandkrämer smakar märkligt och blir rinniga i munnen. Trots att jag inte är supernöjd, så tycker jag ändå att det är en av de bättre naturliga tandkrämer jag testat, åtminstone med tanke på smak och lödder.

INCI: Aqua, Sorbitol, Silica, Maris Sal, Algin, Sodium Cocoyl Glutamate, Mentha Piperita Oil, Commiphora Abyssinica Extract, Hamamelis Virginiana Extract, Eugenia Caryophyllus Flower Oil, Chamomilla Recutica Extract, Camelia Sinensis Leaf Extract, Echinacea Oallida Extract, Glycerin, Sucrose Laurate, Aroma, Eugenol, Limonene.

5 svar till “Rätt okej tandkräm från Logodent

  1. Har du provat Weleda Salttandkräm? (jag vågar inte länka var jag köpte den – för att vara lite sarkastisk!). Jag är faktiskt väldigt nöjd över den, och även mannen gillar den riktigt mycket. Väldigt fräsch efteråt. ❤

    • Hehe, nä inte värt att länka 😉 Har inte testat Weledas salttandkräm, men min favorit är en annan med salt. Dessvärre känns det lite konstig efteråt. Smakar Weledas minte, eller vad? ♥

  2. Så här står det på deras hemsida:
    En salttandkräm som rengör effektivt och har en frisk smak. Naturligt natriumbikarbonat neutraliserar skadliga syror och hämmar nybildning av tandsten. Den speciella saltkombinationen stimulerar salivflödet och därmed den fysiologiska självrengöringen. Utdrag ur rataniarot ger spänst åt munslemhinnan och bidrar till att stärka tandköttet.

    Innehåller natriumbikarbonat, vatten, glycerin, kiselsyra, pepparmintolja, slånbärssaft, myrraextrakt, rataniarotextrakt, hästkastanjbarkextrakt, munkhättaextrakt, havssalt, guarmjöl, jojobaolja, alkohol, hästkastanjbark/ löv extrakt, äkta eteriska oljor.

    Det enda negativa är att de är förpackade i kartong. Nu kan jag återanvända dem, men det är så himla onödigt att slösa med moder naturs resurser.

  3. Jag tycker saltet gör att du får en fräsch och frisk andedräkt efteråt.

  4. Fast jag är medveten om att alla inte gillar det. Min kusin tyckte inte det var någon hit alls, och många gillar inte den bruna färgen. Men vi har vant oss. ♥

Lämna en kommentar