Bäst före-datum

Hur noga är du med det när det kommer till skönhetsprodukter? Använder du krämen som gick ut för två månader sedan eftersom den ännu inte doftar skumt, eller har du stenkoll och kastar så fort datumet passerat?

När det kommer till mat så smakar och/eller luktar jag så gott som alltid innan jag väljer att kasta något. Skönhetsprodukter tycker jag är klurigare. Även om inte krämen luktar skumt eller mascaran uppför sig konstigt, så kan jag ju inte precis smaka för att se om de är okej. Jag har inte heller tillräcklig kunskap för att bedöma hur olika ingredienser åldras och hur de sedan påverkar huden. Därför använder jag sällan något som passerat bäst före-datum för mer än ett par veckor sedan.

Eftersom jag är så nyfiken av mig har jag svårt att låta bli att bekanta mig lite med produkterna så fort jag fått hem dem, även om inte avsikten är att börja använda regelbundet med en gång. Därför har jag en märkpenna liggandes i hyllan (hade i alla fall, nu var den visst på vift). Så fort jag öppnat något skriver jag vilket datum det är. På så vis kan jag lättare hålla koll på de produkter där det t.ex. står att de ska förbrukas inom 6 mån efter man öppnat dem.

11 svar till “Bäst före-datum

  1. Vilket bra tips!

    Har ibland tänkt på att hur ska jag komma ihåg när jag öppnade produkten. Fattar inte att jag inte har tänkt på att märka produkten med datumet.

  2. Jag är benhård när det gäller ”bäst före” och skriver alltid datum på dem. Har inget särskilt skäl till varför jag håller så hårt på hållbarheten, förmodligen är det psykiskt 🙂
    En annan bra grej med att skriva datum är att man får lite koll på hur dryg produkten är.

    • Jo, nog kan det nog vara lite psykiskt också 😉
      Det har du rätt i, i alla fall om man börjar använda produkten direkt man öppnat den. Jag brukar börja efter ett tag så jag kanske får skriva vilket datum jag började också så jag kan ha bättre koll på hur dryg den är 😉

  3. Pingback: Förbrukningsdatum – Dagens minitips | TotalBeauty

  4. Jag är nog ganska slarvig med det där… har ingen koll alls på när jag öppnar en ny produkt. Tack för tipset! Ska genast lägga in en märkpenna i badrumsskåpet. 🙂

  5. Jag har slutat köpa produkter innan de gamla tagit slut. Därför slipper jag oroa mig för att produkterna ska bli gamla. Annars luktar jag mig fram:)

  6. Jag datummärker också mina grejer när jag öppnar dem/börjar använda dem, och av det skälet försöker jag låta bli att öppna en förpackning av nyfikenhet, innan jag egentligen tänker börja använda den, för att inte ”förlora” veckor eller månader.

    Jag brukar nog inte använda produkterna så länge efter att ett bäst-före-datum passerat, men jag har också varit med om en ögonkräm som blev dålig långt tidigare än produktens bäst-före-datum, vilket jag märkte genom att jag fick utslag kring ögonen (!). Då lärde jag mig att vara lite mer uppmärksam på hur huden reagerar och inte enbart lita på datummärkningar.

    Jag har förresten sett att Åhléns i Göteborg datummärker några av sina provförpackningar. Mycket sympatiskt.

    • Otrevligt med utslag kring ögonen! Man vill ju kunna lite på att produkten åtminstone håller så länge som tillverkaren lovat. Tror ofta de sätter ett kortare bäst före-datum för att gardera sig. Tydligen inte i ditt fall 😉

Lämna en kommentar